• גודל פונט
  • גוונים וקונטרסט
106 08-9383838
עיריית נס ציונה בגוגל עיריית נס ציונה בפייסבוק עיריית נס ציונה ביוטיוב
EN

מסרים מהשירות הפסיכולוגי החינוכי

מסרים מהשירות הפסיכולוגי החינוכי

הורים יקרים,

בעקבות ההנחיה על סגירת מוסדות החינוך בארץ במטרה לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה ומספר החולים, ילדיכם יישארו בתקופה הקרובה בבית.
תקופה זו עלולה להעלות מגוון רגשות, החל משמחה על החופשה הלא צפויה מהלימודים ועד לחששות ודאגה מפני הבאות. 
לכם כהורים יש תפקיד מרכזי בהסבר המציאות לילדכם ואנו ממליצים לקיים איתם שיח גלוי על המצב ולהעביר בצורה מאוזנת מסר של הרגעה המדגיש שהשהייה בבית היא לצורך שמירה על בריאות התושבים.

אנו, השירות הפסיכולוגי העירוני, מבקשים להביא לידיעתכם כי במהלך תקופה זו אנו עומדים לרשותכם בכל שאלה או רצון בסיוע פסיכולוגי ותמיכה רגשית, לכם או לילדכם.
ומעמידים לרשותכם קו טלפון לפניותיכם .
הנכם מוזמנים לפנות לשירות הפסיכולוגי בטלפונים 08-9306010 או במייל hila.d@nzc.org.il

 

עם החזרה לתוכנית הלמידה מרחוק - סיפור לילדים על איילי האייל שלומד בבית

 

***

איך מתמודדים עם חוסר וודאות?
הימים הלא פשוטים האחרונים מזמנים לנו המון חוסר וודאות. ההנחיות החדשות שיוצאות מדי יום גם תורמות לתחושת הבלבול שמאפיינת את התקופה הזו.

נדמה שהדבר היחיד שאנחנו בטוחים בו הוא מתי הכל התחיל, אבל ממש אין לדעת מתי הכל ייגמר.
אז איך בכל אפשר להתמודד? אנחנו ממליצים לעשות 3 דברים:
1. לחשוב בפרקי זמן קצרים – אין טעם לחשוב לטווח של שבוע, שבועיים ואפילו יותר. נסו לתכנן את היום הקרוב, או עד סוף השבוע לכל היותר. ההסתכלות קדימה רק מעוררת יותר חרדה.
2. להיאחז במה שיודעים – יש דברים שאנחנו יודעים בוודאות: המצב זמני, יש גורמים מקצועיים שמטפלים במצב, רובנו נחלים גם אם נידבק, יש לנו משפחה ומעגלים נוספים שיכולים לתמוך בנו, יש בכל אחד מאיתנו כוחות להתמודד עם מצבים מאתגרים.
3. נסו לשנות "תקליט" בראש – היינו רגילים לחשוב אחרת עד לפני כשבועיים. חשבנו על התפתחות אישית ומקצועית, קידום הילדים ועוד מלא מטרות אישיות ומשפחתיות. המצב השתנה, אנחנו כעת בתקופת חירום. אפשר לחשוב על מטרות שונות, למשל – להשקיע בקשרים עם בני המשפחה, לשתף בחוויות ורגשות ובאמת להכיר אחד את השני, לגלות תחומי עניין משותפים, ללמד את הילדים לעשות משהו שהייתם רוצים שיעשו, לחשוף אותם לתכנים שחשובים לכם וגם עבורכם ההורים – לנסות לעשות משהו שדחיתם לזמן לא ידוע.
ומה עם הילדים? ברגע שאתם תהיו רגועים ונינוחים יותר, תראו שגם הילדים "יידבקו" מכם (במובן הטוב של המילה).
בברכת בריאות לכולנו!
***

הורות בתנועה בימי הקורונה – המסלול הרגשי
עם פרסום המסלול שכל חולה חדש עבר טרם נכנס לבידוד, גם אם המסלול הפיזי לא חופף לזה שלנו ולא היינו במקומות המועדים להדבקה, מומלץ לשים לב ל״מסלול הרגשי״ שמתעורר בנו בעקבות החשיפה למידע: "מסלול" של תחושות פיזיות, מחשבות ורגשות שגורמים לנו להגיב ולהתנהג בצורה מסוימת:
• האם אנו נוטים לאגור יותר מצרכים? לגזור על עצמנו מגבלות נוספות גם ללא הנחיות ברורות? להמעיט ביציאה מהבית? או ממשיכים בשגרת ״עסקים כרגיל״ ומתנהגים בדומה לזמן שגרה?
• אז מה המסלול הרגשי שאנחנו עוברים כאנשים, כעובדים, כהורים? גם אם המסלול הפיזי של הקורונה לא פגש אותנו.
• במצב כה חדש ולא שגרתי כשמבול האינפורמציה יחד עם חוסר הוודאות הן החוויה המרכזית של רובנו, חשוב לצד ההישמעות להנחיות גם להתבונן פנימה, להבין שעל הרבה שאלות אין תשובה ״נכונה״ או מדויקת מספיק (האם לאפשר לילדים להיפגש אחד אצל השני? האם זה בסדר ללכת לגינה הציבורית? ועוד).
• התשובה הטובה ביותר בהתחשב בנסיבות היא כזו שההורה ירגיש איתה בנוח, שיכול להסביר לילדים את ההחלטה שקיבל ולהכיל את אי שביעות הרצון או את השאלות שלהם.
• פחות להסתכל על איך אחרים נוהגים, פחות לחפש תשובות בחוץ ויותר לשאול את עצמינו אלו רגשות ומחשבות עולות בנו נוכח התלבטויות שונות, איך זה מסתדר עם ערכים או אמונות שלנו באופן כללי בשגרה וכך לקבל החלטה ולדעת שהיא ההחלטה האופטימאלית לאותו רגע במצב שמשתנה מהיר.

***
מה עושים כשמצב הרוח משתנה? ולפעמים קצת ירוד?
איך אפשר להתמודד יותר בקלות עם רגשות עוצמתיים ומחשבות שליליות שעלולים להציף אותנו ואת הילדים שלנו בימים הללו ?
• אפשר להסתכל על המחשבות, הרגשות והתחושות הגופניות שלנו כמו על מים שזורמים בנהר (או כל דימוי אחר שיש בו תנועה, השתנות והתחדשות).
• לנסות לשים לב לכך שהמחשבות והתחושות הגופניות שלנו באות והולכות, הן תמיד נמצאות בתנועה. חלקן לא נעימות ואולי אף מפחידות, וחלקן עשויות להיות מחשבות חיוביות ונעימות ויש מהן מגוון רחב.
• לנסות להתמקד וליהנות מרגעי הנחת, החיוך והרגיעה, גם אם צריך זכוכית מגדלת כדי להבחין בהם. כמו למשל: הדקות הראשונות בבוקר, לפני שהיום מתחיל והכל שקט, הקפה השגרתי של הבוקר, רגעים של צפייה בטלוויזיה או פעילות מהנה שלרגע משכיחה את הדאגות, חיבוק של הילדים (לחבק אותם הרבה יותר עכשיו).
• ובעיקר - לא לצפות להירגע כעת באופן כללי  - זה לא ריאלי, ולקבל את התנועה של הרגשות והמחשבות שאנו חווים, לשים לב לרגעים בהם אנו פחות לחוצה ויותר נינוחים ולהסתפק בהם בינתיים.
• וכמובן - להחזיק מאוד באמונה ובתקווה שזו תקופה שתעבור.

 

***

אז מה נכון לעשות בתקופה הזו או איך נדע שאנחנו בסדר?
בתקופה הזו אנו עדים ליצירתיות ורוחב הלב של הבריות. הרשת מוצפת בסרטונים, דפי צביעה, הצגות ומופעים הניתנים בחינם וכמובן, מערכת החינוך הגננות ומורי ישראל המסורים, עומלים ללא הרף, שומרים על קשר עם התלמידים, מציעים אמצעים להמשך למידה ובתיכונים ממשיכה גם הלמידה המקוונת.
כיאה לעידן שבו אנו חיים, גם בזמן מורכב זה, אנו חווים הצפה ושפע של אפשרויות. לצד החיובי שבדבר, עבור לא מעט ילדים ומבוגרים זה יכול לייצר עומס, בלבול ואף תחושות אשמה, שאיני עושה מספיק או איני מצליח לעמוד בקצב כמו אחרים. 
חשוב לזכור כי אלו רק הצעות! ריבוי האפשרויות מייצר לנו בחירה ולא הכרח. כל משפחה או פרט רשאים לבחור את התוכן, האמצעי והמינון הנכון עבורם. מה שנעים לאחד לא בהכרח נעים לאחר. יש משפחות ששיתופיות ושמירה על קשרים חיצוניים מחזקת אצלם חוסן ותחושת מסוגלות ויש משפחות שדווקא ההתמקדות בבית ובתוך המשפחה מתאימה להם יותר. גם בתוך משפחה יכול להיות שוני בדפוסי ההתמודדות בין ההורים, בין ההורים לילדים ובין הילדים השונים. הדבר החשוב ביותר הוא הגמישות לקבל ולאפשר מגוון הרגלים ודרכי התמודדות שונים.
כהורים, אתם מכירים את ילדכם בצורה הטובה ביותר ואתם יודעים (לפעמים רק לאחר ניסוי ובדיקה), מה עובד עבור ילדכם ומה פחות. כך למשל סרטון ידידותי וחביב, המנגיש את נושא הקורונה יכול להיות נהדר לילדים רבים, שחלקם אולי יבקשו לצפות בו שוב כי זו דרכם להירגע. לעומתם, עבור ילדים אחרים הסרטון יכול להיחוות כמציף או שבכלל יעדיפו להימנע מלהתייחס לנושא. אין דרך אחת ״להיות בסדר״, אין דרך אחידה להתמודדות.
בחרו לכם את שמתאים לכם ואפשרו בחירה גם לבני המשפחה השונים. כדאי לשוחח במשפחה על האפשרויות וההמלצות השונות אליהן נחשפים ברשת לצד ההעדפות ודרכי ההתמודדות השונות של כל אחד ואחד. יתכן והשיח המשותף יגלה לכם דברים חדשים על הקרובים אליכם ואולי תלמדו דבר חדש או שניים גם על עצמכם.

  איילי האייל לומד בבית
עבור לתוכן העמוד